一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

自治体による中小企業のイノベーション促進政策の効果測定:市場志向と情報的資源

○松平 好人1)

1) 近畿大学

Abstract
 本研究は、自治体による中小企業支援政策に焦点を当て、そのうち中小企業が新規事業に向かう支援政策の効果の測定についての実証研究である。大阪市の「大阪トップランナー育成事業」に認定された中小企業へのパイロット調査から、第一に、中小企業の新規事業の促進のためには、直接支援だけにとどまらず、間接支援も重要であることを明らかにする。第二に、市場志向と情報的資源の二軸による支援政策の効果を捉える理論的枠組みを提案する。最後に、自治体による中小企業イノベーション促進政策の効果測定についての因果関係の仮説を構築する。

This study is an empirical study on the measurement of the effectiveness of support policies towards new business by small and medium enterprises, focusing on municipalities' support policies for SMEs. From the pilot survey for SMEs certified in the Osaka City “Osaka Top Runner Project," firstly, this study clarifies that not only direct support, but also indirect support is important for promoting new business of SMEs. Secondly, we propose a theoretical framework to capture the effects of support policies by market orientation and informational resources on two axes. Finally, we construct one causal hypothesis about the measurement of the effectiveness of support policies to promote innovation at SMEs by local governments.
Keywords
地方自治体,地域中小企業,事業化支援政策

Local Government,Regional Small and Medium Enterprises,Business Development Support Policy
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