地域に持続的インパクトを与える企業群
企業規模別のダイナミック・ケイパビリティに関する一考察
1) 光産業創成大学院大学
2) 株式会社日本総合研究所
- Abstract
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本研究では、地域に持続的なインパクトを与える企業群を明らかにするために、ダイナミック・ケイパビリティのフレームワークを用いて4つの企業群(大企業、中小企業(売上100億円以上)、中小企業(売上100億円以下)、ベンチャー企業)を分析した。データ取集は、4企業群20社からヒアリングを実施した。分析では、まずダイナミック・ケイパビリティの主要概念である「感知」「捕捉」「持続的整合化・再構築」に関する定性的な自己評価を整理した。次に、過去5年間の新規事業創出数、取引先企業数、新規事業の継続割合、1新事業あたりの売上高について定量的な分析を行った。最後に分析結果を考察し、4つの企業群の特徴を明らかにした。
By using the framework of dynamic capability, we analyzed 4 groups of companies: Major enterprises, small and medium-sized enterprises (SMEs) with sales of 10 billion yen or more, SMEs with sales of less than 10 billion yen, and start-up companies. Data were acquired from 20 companies in 4 groups.
In the analysis, we first organized the qualitative self-evaluation on "Sensing," "Seizing," and "Transforming" which are the main concepts of dynamic capability.
Next, we quantitatively analyzed the number of new business creation, the number of suppliers, the continuation ratio of new business, and the sales per a new business in the last five years. Finally, we analyzed the results and clarify the characteristics of the 4 groups of companies. - Keywords
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ダイナミックケイパビリティ,イノベーション,地域産業
dynamic capability,Innovation,Regional industry