一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

オムニチャネル戦略に求められる物流管理システムの設計
ユニクロの事例分析事例を通して

○蒋 金薇1)

1) 学習院大学

Abstract
低迷する店舗の売上を引き上げるため、近年オムニチャネル化に取り組む小売企業が増えている。しかし、オムニチャネルはこれから発展するビジネスモデルであり、定義の曖昧さや、それゆえビジネスプロセスとして不明瞭な点、実現に向けた課題も多い。本研究の目的は、これまで主に言語的になされてきた「オムニチャネル戦略」の定義をビジネスプロセスとして定義し、実装のための情報システム要件を明らかにすることである。本報告は日本のアパレルメーカーであるユニクロの事例を通し、オムニチャネルの理想と現実のギャップを分析し、オムニチャネル戦略に求められる物流管理システムモデルを提案する。分析とモデル構築はUMLを用いる。

To increase sales, Omni-channel strategies have been increasingly used by retailers. Although Omni-channel Retailing is currently a developing business model, there are many problems to overcome when introducing its business processes because of ambiguities present in the definition. The purpose of this study is to clearly define the strategy as a business process and identify elements of information systems required for its implementation. Using a case analysis of UNIQLO (a Japanese fashion retail company), we analyze the gap between the “to-be" and the “as-is" of the Omni-channel business model; we subsequently propose a comprehensive version for logistic management systems using Omni-channel strategies. We apply UML (Unified Modeling Language) to analyze and construct the models.
Keywords
オムニチャネル戦略,ビジネスプロセス,物流管理システム

Omni-Channel Strategy,Business Process,Logistics Management System
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