自習空間における状況的行為の分析枠組みに関する研究
1) 東京工業大学
- Abstract
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経営情報システムを設計する際にオフィス空間を考慮する必要がある。情報通信技術というツールに加えて、オフィスという物理的空間を考慮することで、協調作業や個人作業の効率を高める各種の取り組みがなされている。本発表では、発表者が経営する自習中心の学習塾における高校生の個人学習に焦点を当てて、空間が自己調整学習に与える影響についての分析枠組みを報告する。計画に沿って進行する授業での学習とは異なり、自己調整学習では、学習者に状況的行為の余地が多く残されている。学習を促進する集中状態を、計画的集中と状況的集中に分類して分析する枠組みを提示し、状況的集中に影響を与える空間要因について考察する。
When you design a management information system, office space should be considered. Various initiatives have been made to improve the efficiency of collaborative work and individual work by considering the physical office space in addition to ICT tools. In this presentation, we will focus on the self-regulated learning of high school students in a cram school managed by one of the presenter. Unlike learning in a regular class with instructors that follows a plan, self-regulated learning offers many opportunities for situated actions. We will present a framework that divides concentration into planned concentration and situated concentration, and discuss spatial factors that affect situated concentration. - Keywords
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自己調整学習,状況的行為,集中
self-regulated learning,situated action,concentration