一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

日本企業におけるディジタル・レディネスに関する一考察

○池上 遥香1)飯島 淳一1)

1) 東京工業大学

Abstract
ディジタル・トランスフォーメーションは、ビジネスの世界に広く展開されつつあり、ディジタル技術を活用した新たなビジネスの可能性を生み出す一方で、課題ももたらした。このディジタル・トランスフォーメーションに対応するための組織能力を、ディジタル・レディネスと呼ぶ。先行研究ではディジタル・レディネスの現状評価と課題の指摘にとどまり、その課題に対する施策にまで言及されていなかった。本研究ではウェブベースのアンケート調査と、その結果を踏まえたインタビュー調査によって、ディジタル・レディネス先進企業と後進企業の取り組みを比較・考察し、ディジタル・トランスフォーメーションに成功するために日本企業が必要とするケイパビリティについて論じる。

In the 21st century, ‘Digital Transformation' has become a recent megatrend, been hitting the business world broadly and created new possibilities and challenges of how to utilize digital technologies. Such organizations' ability to anticipate and respond to the transformations is called as Digital Readiness. Though prior research generally indicates the challenge of how to utilize digital technologies, they have failed to evaluate what enterprises should truly take actions for Digital Transformation. This study investigates enterprises in Japan by means of a web-based survey as quantitative research and interviews as qualitative research, compare approaches on Digital Transformation of successful and failure enterprises, and finally, discusses what enterprises in Japan need in order to accomplish Digital Transformation.
Keywords
ディジタル・トランスフォーメーション,IT-CMF,グラウンデッド・セオリー

Digital Transformation,IT-CMF,Grounded Theory
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