一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

知育玩具に関するレビューデータの分析

○小沼 拓也1)山岸 直秀1)鈴木 誠1)

1) 湘南工科大学

Abstract
知育玩具の目的は、幼児や児童が考える事や表現する事を通じて知的発達を促す事である。本研究では、楽天データセットを使い、2010年のレビューデータの中にある知育玩具をパズル、音楽、積み木、ボールの4つに分類し、これらのデータを分析し、知育玩具を買った消費者の商品レビュー、性別、年齢、評価に対して対応分析を行う。対応分析とは、レビューの集計結果から回答者の属性とレビュー中に出現する単語との関連を可視化する分析手法である。どの商品の評価が高く、どの年齢層が買っているのかなどを明らかにする。

The purpose of educational toys is to promote intellectual development through thinking and expression by infants and children. In this study, using Rakuten data set, we classify educational toys in 2010 review data into 4 categories: puzzles, music, blocks and balls, and analyze these data. Specifically, we perform correspondence analysis on reviews, gender, age, and evaluation of the consumer who bought the educational toy. The correspondence analysis is an analysis method for visualizing the relationship between the attribute of reviewers and the word that appears in reviews from the tabulated result of reviews. We identify which products have high ratings and which age groups are buying.
Keywords
教育,テキストマイニング,対応分析

Education,Text Mining,Correspondence Analysis
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