一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

TV番組視聴履歴に基づく視聴者ロイヤルティの評価指標の提案

○佐々木 誠治1)阿部 蕉太2)高島 悠佑2)石丸 悠太郎3)薮内 天貴4)金井 宙斗5)川上 広海5)後藤 裕介1)森田 裕之3)石原 正彦4)白井 康之5)

1) 岩手県立大学
2) 岩手県立大学大学院
3) 大阪府立大学
4) 金沢工業大学
5) 大東文化大学

Abstract
TV番組に対する従来の視聴者ロイヤルティ評価は,番組単位の一時点での番組視聴状況の把握にとどまり,一定の周期で放映される番組に対して,視聴者単位の視聴傾向,視聴継続性,視聴時間の観点に基づく評価ができなかった.本研究では,TV番組視聴履歴を用いて,番組への視聴者ロイヤルティをこれらの三観点から定量的に評価する指標を提案する.この指標を用いることにより,各TV局ならびに各TV番組を視聴者ロイヤルティに基づいて評価することが可能になる.現実のTV番組視聴履歴に本指標を適用し,各指標によりクラス分けした視聴者をTV局別,視聴者セグメント別で比較・分析し,また,ランダムフォレストによる優良視聴層の予測を行った.

In existing researches, the methods of measuring viewer loyalties for TV program were limited to grasping the viewing situation of the program at one point of the program unit. These methods cannot evaluate based on viewer tendency, viewing continuity, or viewing time by viewer. In this research, we propose indices to quantitatively evaluate viewer loyalty for TV programs. By using these indices, it becomes possible to evaluate TV stations and TV programs from the viewpoint of viewer loyalty. In this paper, we apply these indices to a real TV program viewing history. We report several results of comparing and analyzing viewers classified by each indicator for each station and viewer segment, and predicting loyal viewers by random forest.
Keywords
視聴者ロイヤルティ,視聴者特性,TV番組視聴履歴

viewer loyalty,viewer characteristics,TV program viewing history
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