ビール業界の新ジャンル移行期における 経営施策の業績影響メカニズムのシミュレーションモデリング
1) 東京都市大学大学院
2) 東京都市大学
- Abstract
-
ビール業界では,長年キリンビールが市場を独占していたが,アサヒビールが新ジャンルとしてドライビールを投入し急激に業績を伸ばした.本稿では,新ジャンル移行期において,経営施策の違いによる業績への影響を表す動的モデルを構築する.システムダイナミクスを用いて,(1)追随による他社新ジャンル製品への影響,(2)主力製品の有無による投資の分散,(3)生産量増加時の流通在庫と鮮度への影響,の3つのメカニズムを表現しそれぞれを組み込んだシミュレーションモデルを構築する.またシミュレーション結果と実際の業績の推移を比較することでモデルの妥当性を確認する.
In the beer brewery industry, KIRIN has been having huge share for many years, but ASAHI has dramatically improved its business performance by launching dry-beer product as a new product category. In this article, we develop a dynamic model which can explains the impact of management policies on business performance during new product category spreading. Applying system dynamics, we modeled three mechanisms as follows: (1) impact of promotion for copycat product on competitors' product in new category; (2) dispersion of investment by existence of dominant product; (3) impact of increasing production capability on inventory amount and product freshness. Moreover, the developed model was validated by comparing the transition of simulation results and actual business performance. - Keywords
-
システムダイナミクス,シミュレーション,経営施策
System Dynamics,Simulation,Management Policy