一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

日本旅館における日銀短観を活用した月間売上予測モデルの研究と シーズナリティ予測分析モデルの考察

○北上 真一1,2)

1) 静岡県立大学
2) 経営情報学部

Abstract
日本旅館の経営、特に、ファミリービジネス的な旅館において、データや統計学などによる科学的な経営が、十分に行われておらず、従来の過去の経験や勘などに頼っており、経営自体、非常に厳しい。
当研究は、そのような環境下において、日本旅館におけるレベニュー・マネジメントの基礎的な研究分野として、約10年間の実際の日々の売上データを利用し、日銀短観の先行きDIを元に、回帰分析から、月間売上予測モデルを構築・分析・検証をした。  
今後、日々のラックレートの設定額と先行予約の状況やシーズンのオン・オフ、連休などのシーズナリティと照らし合わせ、設定したラックレートが統計学的に適しているかの検証をより深めて進めていきたい。

In the management of the Japanese Ryokan, especially in the family business-like Japanese Ryokan, scientific management based on data and statistics is not sufficiently performed relying on the past experience and intuition of the past, hence the management of the Japanese Ryokan is very severe.
In this paper, I built, analyzed and verified a monthly sales forecast model as a basic research field of revenue management in Japanese Ryokan with regression analysis, which was built by using actual daily sales data for about 10 years and the BOJ Tankan.
In the future, in light of daily rack rate settings and the status of advance reservations, season on / off, and consecutive holidays, I will further deepen and verify if the set rack rates are statistically appropriate.
Keywords
レベニュー・マネジメント,売上予測モデル,回帰分析

Revenue Management,Sales forecast model,Regression Analysis
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