一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

コンテンツプロバイダーとプラットフォームとの競争と協調に関する考察
雑誌とニュース配信プラットフォームの事例研究

○富樫 佳織1)

1) 愛知淑徳大学

Abstract
本研究は、国内の雑誌産業における出版社(コンテンツプロバイダー)とニュース配信プラットフォーム(プラットフォーマー)との競争と協調による収益獲得構造についての事例研究である。
 2000年代に入り、雑誌業界は雑誌の発行部数、広告収入ともに減少を続けている。一方インターネット広告費は増収を続けている。両者は広告市場において競争関係にあるが、インターネットによるコンテンツ配信とそれに伴う広告収益獲得においては協調関係にある。 
本研究は女性ファッション誌とプラットフォームの事例を用いて、両者の競争と協調はそれぞれの独自資源の模倣困難性が前提になっていることを論じる。

This study is a case study on the structure of revenue capture between publishers (contents providers) and news distribution platforms (platformers) in the Japanese magazine industry.
Japanese magazine industry continued to decline in both magazine circulation and advertising revenue since 2000s. On the other hand, internet advertising expenses, that includes web magazine advertising expenses, continue to increase. The contents providers and the platformers are in a competitive relationship in the advertising market, but they are in a cooperative relationship in the content distribution via internet and the accompanying advertising revenue acquisition.
This study uses the case of magazines and news distribution platforms to argue that coopetition between content providers and platforms is based on the difficulty of imitating each core resources.
Keywords
競争と協調,プラットフォームビジネス,独自資源

Coopetition,Platform business,Core resource
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