一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

クラウドファンディング利用の多様性
大規模ユーザ調査から見た「使いこなし」の類型化

○中村 雅子1)

1) 東京都市大学メディア情報学部

Abstract
国内のクラウドファンディングサイト・ユーザを対象に2018年5月に実施したオンライン調査のデータをもとにユーザ行動を分析・類型化した。①複数サイトにまたがる利用、②提案と支援の両方でのサイト利用、③利用サイトや、提案・支援テーマ等による提案の成功率の違い、④支援者層(友人・知人、活動中に知り合った人、未知の人)の比率、⑤ユーザのクラウドファンディングに対する態度・判断基準 など、特定サイトでの調査データやログでは把握できないユーザ側からみた多面的な行動を明らかにした。

The author analyzed survey data to investigate the crowdfunding-related behavior of Japanese crowdfunding system (CFS) users. Respondents with experience using CFSs as proponents and/or supporters were recruited from a large-scale online survey pool of a Japanese research company. The analysis included several major questions: 1) multiple platform use; 2) behavior of those who use CFSs as both supporters and proponents; 3) difference in the success ratio of different platform sites, proposal categories, and other factors; 4) composition of supporters; and 5) differences in the evaluation criteria by user type. The analysis examined the multifaceted characteristics of CFSs users that remained unclear from the user data of specific platform sites and transaction logs.
Keywords
クラウドファンディング,使いこなし,類型化

crowdfunding,domestication,classification
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