一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

iPhoneビジネスモデルの凋落
なぜiPhoneは売れなくなったのか?

○中田 行彦1)

1) 立命館アジア太平洋大学

Abstract
アップル社は、iPhoneでスマホというビジネスモデルを創出した。iPhone発売後、アップルの売上は毎年30~50%増加した。しかし、iPhoneの売上が2018年末に前年同期より減少した。なぜiPhoneは売れなくなったのか?その原因を分析した。アップルは、「あこがれの高級ブランド」で「差別化戦略」を取っている。2018年から有機ELパネルを採用することで状況は一変した。サムスンから有機ELを調達するため、「マルチベンダー」方式を止めてまで「シングルベンダー」方式を取った。デザインが「平板」と期待を裏切った。「ブランド力」以上に「価格」を高くしすぎた。iPhone売上不振の原因は、「差別化戦略」の失敗と言える。

Apple created a new business model by iPhone. Apple sales have increased by 30 to 50% each year after iPhone release. However, iPhone sales declined quarterly results from October to December 2018. Why did not iPhone sell? The cause was analyzed. Apple has taken a "differentiation strategy" with "longing Luxury brand." The situation has changed by adopting OLED panel from 2018. In order to procure OLED from Samsung, "single vendor" was adapted stopping "multi-vendor". Design betrayed expectations as "flat plate". The "price" was too high over "brand power". The cause of poor sales is a failure of "differentiation strategy".
Keywords
iPhone,差別化戦略,アップル

iPhone,differentiation strategy,Apple
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