NPO連携がCSR活動に与える影響
企業とNPOが形成するネットワーク分析
1) 東京理科大学
- Abstract
-
本研究は、社会貢献活動における企業とNPOの連携や、両者により形成されるネットワーク内のポジションが、企業の社会的パフォーマンスに与える影響を実証する。互いに異なる性質の知識や能力を持つ企業とNPOは、社会貢献という共通の目的に向かって、相互に資源を補いながら協働している。ネットワーク分析により算出した指標を用いて、OLSモデルによる分析を行った結果、NPO連携とネットワークの中心性指標である固有ベクトル中心性は、社会貢献活動支出額に正の影響があった。本研究は、CSR研究やNPO研究、企業の提携に関する研究への理論的貢献や、企業のマネジメントへの実務的貢献がある。
The purpose of this study is to demonstrate the impact of collaboration between corporations and NPOs, and the position in the network formed by the two on the social contribution. Corporations and NPOs, which have different types of knowledge and capabilities, are working together, supplementing each other's resources to achieve their common goal of social contribution. As a result of analysis using the OLS model with indices calculated by network analysis, NPO collaboration and eigenvector centrality, which is a centrality index of networks, had a positive impact on the amount of expenditure on social contribution activities. This study has theoretical contributions to CSR research, NPO research, and research on corporate alliances, as well as practical contributions to corporate management. - Keywords
-
CSR,NPO,連携
CSR,NPO,Collaboration