一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

賃貸情報サイトにおける成約済み物件情報の経験が誘発する顧客の不満足

○田原 秋穂1)加藤 拓巳1)

1) 埼玉大学

Abstract
賃貸情報サイトにて,顧客が興味を持った物件を問い合わせた際,事後に成約済みと判明する情報不備の経験が多くみられる.この背景には,情報管理の不徹底に加えて,オトリとして魅力的な物件を提示することによる顧客の誘引が狙いにあると推察される.しかし,たとえ誘引に成功しても,この経験が当該サービスの不満足につながっては逆効果である.そこで,本研究では,「成約済み物件情報の経験は満足を低下させる」という仮説を立案した.オンライン調査の結果に基づき,傾向スコアマッチングを適用して検証した結果,仮説は支持された.目先の顧客獲得を優先した不誠実な情報提供は,長期的な視点で当該企業の不利益を招く懸念がある.

When a customer inquires about a property that interests them from a property information site, they may be provided with deficient information. Property information sites presume that by providing only the information that makes their property listings look as attractive as possible, they will attract more customers. However, even if they succeed at this, this technique is counterproductive as the customers may be dissatisfied with the service in the long run and leave. Therefore, in this study, we hypothesized that "experience of contracted property information reduces satisfaction." We verified the hypothesis by propensity score matching on the results of an online survey .We found that dishonest information provision that prioritizes acquisition of customers may cause disadvantages to the company in the long run.
Keywords
賃貸情報サイト,情報不備,不満足
property information sites,deficient information,dissatisfaction
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