一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

デジタルトランスフォーメーション(DX)にて日本企業が直面する「5つの壁」

○和田 健1)駒走 聡昭1)

1) NTTコミュニケーションズ株式会社 デジタル改革推進部 データドリブンマネジメント推進部門

Abstract
テクノロジーを活用して、事業の業績や範囲を根底から変革させようとするデジタルトランスフォーメーション(DX)が注目を集める中、企業活動にて生じるデータを資産とし、業務PDCAサイクルを改善させるフィードバックにデータを活用する日本企業はまだ多くない。このままでは日本企業が世界のデータ利活用トレンドに乗り遅れてしまう事が危惧される。本稿では、DXの特徴及び従来のIT戦略との特性の違いを整理した上で、今後DX推進に取り組む日本企業が直面する課題を「5つの壁」と分類したフレームワークを提案する。

As digital transformation (DX), which uses technology to fundamentally change the performance and scope of a business, attracts attention. However, there are not many Japanese companies that manage data as an asset and make use of it to improve PDCA cycle of their operations. If this situation continues, there is concern that companies in Japan might be left behind in the global trend of data utilization. In this paper, we summarize the characteristics of DX and its differences from conventional IT strategies, and propose a framework for "5 Walls" that Japanese companies face when promoting DX.
Keywords
デジタルトランスフォーメーション,経営戦略,組織戦略
Digital Transformation,Business strategy,Organizational strategy
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