一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

航空産業におけるサービスアンバンドリングに関する戦略~アイスランド航空と全日空のケース

○宮崎 久美子1)ジョンソン キャータン2)

1) 立命館アジア太平洋大学
2) ソリッドクラウド

Abstract
本研究では、ANAとアイスランド航空という2つのエアラインネットワークキャリアにおいて、国際線におけるサービスのアンバンドリングがどのように行われているかを明らかにする。まず、サービス・イノベーションにおけるアンバンドリングに関連する文献をレビューし、第二に航空業界全体を分析し、アンバンドリングサービスに関する技術的な実現要因と阻害要因に影響を与える最近の傾向と要因を理解する。第三に、ANAとアイスランド航空におけるサービスのアンバンドリングに向けた戦略について、インタビューを行い質的な分析を行った。

This research reveals how unbundling of services in international flights has taken place at two airline network carriers – ANA and Icelandair. First, we review literature related to unbundling in service innovation. Second, we analyze the airline industry in general to understand recent trends and factors affecting unbundled services. Third, a qualitative analysis is made of the strategies towards unbundling services at ANA and Icelandair by conducting interviews.
Keywords
サービスイノベーション,プラットフォーム,サービスアンバンドリング
Service Innovation,Platform,Service unbundling
前に戻る