製品のエコシステム化におけるPF機能の介入に関する考察
―ゲームコンテンツの時系列による事例研究―
1) 京都精華大学
- Abstract
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本稿では、既存製品がエコシステム化する際、その構造がどのように変化するのかを明らかにする。研究対象を2001年から2020年までに任天堂株式会社から発売されたゲームコンテンツ『どうぶつの森』シリーズとし、時系列での事例分析を行う。この分析を通じて、シリーズの中でも多くの外部企業が価値創造に参加するようになった最新作『あつまれ どうぶつの森』において、製品の構造変化によってゲームコンテンツ自体がプラットフォーム化をし、多様なユーザーを仲介しながら価値創造を行なっていることが観察された。
In order for companies to maintain sustainable competitive advantage in the digital age, they are increasingly focusing on ecosystems in which they create value not only by themselves but also in collaboration with various players across industries. In this paper, we show that when existing products become ecosystems, the platform function that makes the product itself into a medium intervenes in their formation. Through this analysis, in which many outside companies began to participate in value creation, created value while mediating between various users by turning the game content itself into a media platform. - Keywords
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プラットフォーム,エコシステム,ビジネスモデル
Platform,Ecosystem,Business Model