一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

DX推進の旗手、BigTech企業の原動力
これからの自動車業界への示唆

○高橋 浩1)

1) B-frontier研究所

Abstract
分かり易いDX推進の旗手はGAFAあるいはGAFAMと呼称される米国巨大IT企業(BigTech企業)である。彼等のデジタルプラットフォームは既存大企業とは根本的に異なる仕組みに根差している。昨今議論されるデジタル化への取組みも、彼等のモデル抜きには考えられない。そこで、特にパンデミック後も業績が良く根本的トレンドであるスマホ普及にも直結するGAF(Google, Apple, Facebook)のモデルを分析し、この知見を既存産業の代表である自動車産業に適応することで新たな変革(DX化)の実態を検討する。そして、これらから想定される今後のDX化において経営者に期待される責任やビジョンを考察する。

The easy-to-understand flag bearer of DX promotion is the US giant IT companies (Big Tech companies) called GAFA or GAFAM. Their digital platforms are rooted in a mechanism that is fundamentally different from the existing large companies. The digitalization efforts discussed these days are unthinkable without their model. Therefore, I will analyze the model of GAF (Google, Apple, Facebook), which has good performance even after the pandemic and is directly linked to the spread of smartphones, which is a fundamental trend. And I will apply this knowledge to the automobile industry, which is a representative of existing industries, and examine the actual state of change (DX). Then, I will consider the responsibilities and visions expected of the management in the future DX from these findings.
Keywords
DX化,エコシステム,BigTech企業
DX promotion,ecosystem,big tech companies
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