完全リモート環境下におけるオンラインアテンションゲームの試行
1) 大阪国際大学
2) 愛媛大学
3) 明治大学
- Abstract
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筆者らが開発したオンラインアテンションゲーム(OAG: Online Attention Game)は、オンラインニュースや記事などの見出しをプレイヤーが作成もしくは選択して投稿し、それを互いに評価しあうことで、オンライン上でのアテンション競争を擬似的に経験出来るゲーミングシミュレーションである。このゲームは、プレイヤーがデジタルアイデンティティ形成についての認識を深めるとともに、オンラインアテンション競争下における個人の情報発信行動やその動機の分析を可能とすることが意図されている。本研究では、すでに対面環境で複数の実証実験を行ってきたOAGを完全リモート環境において実施し、その結果および今後の研究課題について報告する。
The Online Attention Game (OAG), which has been developed by the authors, is a gaming simulation that allows players to experience simulated online attention competitions through posting headlines of online news or articles, which are created by the players or selected from among headlines found by internet, and evaluating those posted headlines. The game is intended to increase players' awareness of their digital identity development, and to enable to analyse individual players' online posting behaviour under the situation of online attention competition. In this study, we conduct the OAG, which was played in a classroom setting, in a remote environment, and discuss the results of it to investigate the nature of online posting behaviour and the effectiveness of the game for digital identity education. - Keywords
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オンラインアテンションゲーム,デジタルアイデンティティ,リモート環境
Online Attention Game,Digital Identity,Remote Environment