一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

地域系クラウドファンディングの運営戦略
情報システム・ユーザとしてのサイト運営者の実践の検討

○中村 雅子1)

1) 東京都市大学

Abstract
特定地域への社会貢献や活性化をミッションに掲げる地域系クラウドファンディングについて、情報システム(プラットフォーム)、運営戦略、および活動実態を検討した。本報告の目的は第一に、地域系クラウドファンディングに共通する特徴や課題、および運営者の編み出した戦略からくる違いを検討すること、第二に情報システムのデザインが運営者の戦略や実践に与える影響を検討することである。結果として運営者の属性は多様だが、共通する特徴や課題が確認された。また利用システムごとの違いが見られる一方で、同じシステム(プラットフォーム)を利用していても実績が大きく異なる事例が見られたが、それは運営者の独自の運用上の工夫によると考えられた。

Information systems, management strategies, and the actual state of business of local crowdfunding sites are discussed in this article. The aim of this article is two-fold. First, it intended to examine the common characteristics and problems of local crowdfunding sites, and the differences in strategies contrived by their various managers. Second, it aimed to examine the influence of information system design in the strategies and practices adopted by the site managers. As a result, even though organizational diversity within the sites was high, several common characteristics and problems were identified. Differences in the information systems caused different tendencies. However, there was a considerable difference in performance within sites with the same system (platform), which was considered to derive from the unique contrivance of the managers.
Keywords
地域系クラウドファンディング,運営者,情報システム
local crowdfunding,manager,information system
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